Täältä löydät ammattitaitovaatimukset ja keskeisen sisällön ammattiosaamisen näytön suunnitelman pohjaksi. VTO:n tarkoituksena on syventää KATU:n ja mahdollisen LANU:n perusteella tullutta osaamista, erityisesti psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen. Opiskelijalla on siis perustiedot hallussa lasten ja nuorten asioista, joita tällä tutkinnonosalla syvennetään. Tärkeintä on kiinnittää huomiota miten lasten ja nuorten, sekä perheiden mielenterveyden edistämiseen. Lisätietoa aiheesta mielellään antaa Petri, joten ottakaa rohkeasti yhteyttä. ツ
Infokirje --> KLIK
Top-jakso on 16.4-27.5.2018
3.5.2018 opiskelijoilla on koulupäivä, jolloin tehdään näyttösuunnitelmaa. Minä olen ohjaamassa.
HUOM! SORA -lainsäädännön mukaan opiskelijoiden tulee esittää rikostaustaote ryhmänohjaajalle, joka merkitsee sen Wilmaan. Tarvittaessa sen voi kyllä varmaan ohjaava opettajakin merkitä. Asiasta on informoitu opiskelijoita ja he ovat tilanneet otteet, osalle sitä ei ole vielä tullut.
Teoriaopinnoista vastaava opettaja (Petri) pitää huolen, että opiskelijat suorittavat tarvittavat teoriaopinnot ja merkkaa ne Wilmaan, jotta näytön aloittaminen mahdollistuu. ...tietysti opiskelijalla se suurin vastuu on! ツ
Vaaditut tehtävät ennen näytön alkamista:
- Haastavat perheet -blogin pakollinen kysely
- Lasten ja nuorten ongelmat ovat aina ratkaistavissa -blogin pakollinen kysely
- AMALIA verkko-oppimisympäristön tehtävät (kts. wilman viestin 31.1 ohje)
- Leikin loppu .dokumenttiin liittyvät tehtävät (kts. wilman viestin 31.1 ohje)
- Kotikoe (kts. wilman viestin 9.3 ohje)
Ammattitaitovaatimukset --> löytyvät myös moodlesta
Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten kanssa työskennellessään oman alansa tietoperustaa ja hankkia uutta tietoa
- toimia lasten ja nuorten ja heidän läheistensä kanssa vuorovaikutuksessa, joka tukee lapsen ja nuoren kehitystä
- työskennellä sosiaali- ja terveysalan ammattieettisten periaatteiden mukaan
- tunnistaa ja edistää lapsen ja nuoren tervettä kasvua, kehitystä, kuntoutumista ja hyvinvointia suojaavia tekijöitä ja ehkäistä vaarantavia tekijöitä
- toimia yhteistyössä erilaisten perheiden kanssa kasvatuskumppanuuden hengessä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tuen tarpeessa olevan lapsen tai nuoren hoitoa, kasvatusta ja kuntoutumista yhdessä työryhmän ja lapsen tai nuoren ja hänen perheensä kanssa
- käyttää työssään varhaisen tuen ja erityisen tuen työmenetelmiä
- toimia omalla vastuualueellaan työryhmän jäsenenä
- suunnitella ja toteuttaa moniammatillisen työryhmän jäsenenä lapselle tai nuorelle hyvinvointia ja toimintakykyä tukevaa toimintaa sekä noudattaa annettuja ohjeita.
- toimia yhteistyössä lasten ja nuorten verkostojen kanssa
- ohjata ja tukea lapsia ja nuoria ja heidän perheitään psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämisessä ja edistämisessä ja ohjata tarvittavien palvelujen piiriin
- toimia lastensuojelun periaatteiden mukaisesti ja ottaa työssään huomioon ilmoitusvelvollisuuden merkityksen
- ratkaista yllättäviä tilanteita ja toimia ammatillisesti haasteellisissa tilanteissa
- arvioida omaa toimintaansa ja kehittää sitä saamansa palautteen pohjalta
- huolehtia omasta työhyvinvoinnistaan, ergonomiastaan ja työturvallisuudestaan ja edistää niitä
Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen –keskeinen sisältö (epävirallinen, mutta näyttösuunnitelmassa voi tehdä tämän mukaan)
- Hoitoa- ja kasvatusta tukevan suunnitelmaan mukaan toimiminen ja toiminnan arviointi, sekä tarvittaessa suunnitelman päivittäminen työryhmän jäsenenä
- Asiakkaan kasvua, kehitystä ja hyvinvointia suojaavien ja vaarantavien tekijöiden, sekä erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen
- Asiakkaan perheiden kanssa toimiminen arjessa ja haastavissa tilanteissa
- esim. huolen vyöhykkeet
- Asiakkaan kasvun, kehityksen, kuntoutumisen ja osallisuuden vahvistaminen voimavarakeskeisesti
- Yhteistyö ja vuorovaikutus työyhteisön, asiakkaan, hänen läheistensä ja verkostonsa kanssa.
- Kasvatuskumppanuus, kehitysympäristö
- Asiakkaan ja hänen läheistensä psyykkisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja ohjaaminen
- Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen sekä sosiaaliturvan etuuksien käytössä ohjaaminen
- Sosiaali- ja terveysalan säädösten ja eettisten periaatteiden tunteminen ja niiden mukaan toimiminen
- Tiedottaminen ja dokumentointi
- Turvallisesti ja vastuullisesti toimiminen
- Omasta oppimisesta vastuun ottaminen
- Työyhteisön jäsenenä toimiminen ja sen pelisääntöjen noudattaminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti