Muistatte varmaan minut, lähihoitaja Jyrkin. Olen työskennellyt nuorten ja lasten kanssa nyt jo aika kauan ja olen myös valmistunut aikoinani täällä Tampereella. Kuulin, että opiskelette alaa, joten ajattelin hiukan kertoa muutaman esimerkin teille ja mihin minä olen heitä Tampereella ohjannut. Tervetuloa seuraamaan Iidan, Pekan, Marjan, Jaakon ja Jennan polkuja Tampereen katukuvassa. Kun tarina etenee niin klikkaa aina linkki auki ja tutustu sen sisältöön. Lopusta löydät sitten pakollisen kyselyn, johon kaikkien tulee vastata!
"HUOM! Kaikki tarinat ovat opiskelijoiden keksimiä ja myös opettajan värittämiä 😂. Yhteistyössä on voimaa ja tietoa! Tämä kuva oli alkutilanne ryhmätyöhön"
Joskus ihastuminen aiheuttaa enemmän negatiivista kuin positiivista
Jenna on 12-vuotias tyttö Tampereelta. Jennan luokan pojat ovat ihastuneet Jennaan jonka takia he kiusaavat häntä leikillä. Jenna ottaa liian tosissaan tämän asian ja luokan tytöt ovat kateellisia kun Jenna saa kaiken huomion pojilta. Tämän takia tytötkin kiusaavat Jennaa enemmän. Jenna ei näytä ulospäin että hänellä ei ole kaikki hyvin. Jennalla ei ole oikein ketään kenelle puhua koulukiusaamisesta ja siittä että kotonakin menee huonosti, koska vanhemmat ovat eroamassa ja riitelevät kokoajan. Tämänvuoksi Jenna on kotona ollessaan huoneessaan yksin. Jennan opettaja huomaa kiusaamisen ja puuttuu asiaan mutta kiusaaminen ei lopu tähän. Jennan masennus on mennyt kokoajan vain pahempaan suuntaan ja on alkanut viiltelemään ja miettii itsemurha asioita päivittäin. Terveydenhoitaja kiinnittää huomiota terveydentarkastuksessa Jennan alakuloisuuteen ja hän ohjaa hänet kuraattorille keskustelemaan. Siellä hän käy säännöllisesti puhumassa asioistaan. Jennan vanhemmille kerrottiin viiltely jäljistä ja masennuksesta mutta he eivät uskoneet tätä, eivätkä olleet Jennan tukena. Tällöin lastensuojeluviranomaiset näkivät parhaaksi sijoittaa Jennan hetkellisesti pois perheestä, että tilanne kotona vähän rauhoittuisi. Jenna sairastaa vaikeaa masennuksesta jonka takia hän käy myös kuraattorin lisäksi psykoterapiassa ja hän on saanut masennukseen myös lääkityksen.
LH Jyrki: Jennahan on erittäin mukava tyttö ja erittäin sosiaalinen. Joskus koulumaailma voi olla julma. Harmittavasti Jennan perheessä oli hiukan ongelmia vanhempien eroon liittyen ja Jenna jäi vähän huomiotta. Minä työskntelin perheen kanssa ja minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin tehdä lastensuojeluilmoitus asiasta. Onneksi asiat alkavat nyt menemään jo parempaan päin.
Joskus huomiota haetaan väärällä tavalla
Perheessä on äiti, isä ja Jaakko, joka on 10 vuotias. Jaakon vanhemmat ovat hetki sitten eronneet. Jaakko ahdistui uudesta tilanteesta ja alkoi kapinoimaan vanhempiaan ja opettajiaan vastaan. Jaakko pinnasi tunneilta, valehteli jatkuvasti, varasteli lukkatovereiden tavaroita. Hän häiritsi muiden opiskelijoiden opiskelua ja huusi opettajalleen. Opettaja otti yhteyttä molempiin vanhempiin Jaakon käytöshäiriöistä. Äiti huolestui ja kysyi opettajalta, mitä he voisivat asialle tehdä. Opettaja ehdotti, että Jaakko menisi koulukuraattorin puheille. Kuraattori huomasi, että Jaakoa ahdistaa ja hänellä on sosiaalisten tilanteiden pelko, jonka jälkeen hän varasi psykologille ajan. Jaakko pelkäsi, että hän menettää isänsä kokonaan eron jälkeen. Jaakko käy säännöllisesti psykologin puheilla ja sai Seronil nimisen lääkkeen ahdistuneisuuteen. Myös isä piti enmmän yhteyttä Jaakkoon.
LH Jyrki: Nyt ollaan kyllä aika isojen juttujen äärellä. Häiriökäyttäytyminen tulee saada nopeasti loppumaan. Onneksi sain koululta tietoa asiasta (ihan vanhempien luvalla) niin pystyin heidät ohjaamaan perhepiste nopeaan. Soittelin myös sosiaalipäivystykseen, jotta vanhemmat olisivat saaneet riittävästi tukea kotiin Jaakolle.
Tulevaisuuden mahdollinen Markus
Marja 17v, asuu Tampereella ja hänen perheeseen kuuluu Marja
Äiti, Isä ja Isoveli. Marja on tuntenut syntymästään asti, että on syntynyt väärään sukupuoleen. Hän on miettinyt pienempänä miksei näytä samalta kuin muut saman ikäiset pojat. Marja on kokenut epämukavia tilanteita, kun hän on esimerkiksi joutunut menemään uimahallissa naisten pukuhuoneeseen vaikka pitää itseään poikana. Hän ei myöskään nuorempana uskaltanut olla koulussa täysin oma itsensä. Välillä Marjaa on myös asia masentanut, josta hän on käynyt depressiohoitajalla. Näin vanhemmalla iällä hänelle on tullut enemmän ongelmaksi henkilöllisyyden todistaminen. Hän on käynyt psykologilla puhumassa, kun hän täyttää 18v hän saa mennä sukupuolen korjaus leikkaukseen (TAYS).
Perhe tukee Marjaa hänen päätöksessään mennä sukupuolen korjaus leikkaukseen.
Tulevaisuudessa hänellä poistetaan rinnat ja genitaalinen korjaus.
Marja on miettinyt uudeksi nimekseen Markus.
LH Jyrki: Marja onkin mukava henkilö. Olen ollut hänen hoidossaan mukana myös melkein alusta asti kun toimin depressiohoitajana. Nyt kun hän opiskelee niin olen kannustanut häntä menemään opiskelijaterveydenhuoltoon. Täysi-ikäisenä hän saakin sitten itse päättää mita aikoo tehdä.
Hevosmaailman kävelevä tietopankki
Iida 14
Iida asuu yhdessä äitinsä ja isänsä kanssa. Heillä on lemmikkinä kissa. Iida käy kahdeksatta luokkaa. Hän on koko ikänsä ollut heppatyttö.
Kun Iida oli päiväkodissa, hänellä huomattiin epänormaaleja pakkoliikkeitä, kuten pään nykimistä ja silmäniskuja. Myöhemmin Iidalla todettiin Tourette. Päiväkodissa Iidalla oli paljon kavereita, koska hän oli todella iloinen ja sosiaalinen. Joskus joku kysyi hämmästyneenä miksi Iida iski silmää tai miksi pää liikkui oudosti, mutta pian se unohtui.
Kun Iida aloitti ala-asteen lapset huomasivat Iidan olevan erilainen ja alkoivat syrjimään häntä, eikä Iidalla juurikaan ollut ystäviä. Samoihin aikoihin Iidalla todettiin myös Asperger, sillä hänellä oli vaikeuksia ymmärtää toisten lasten huumoria ja tunteita, ja näin pysyä mukana heidän jutuissaan. Ala-asteella Iidaa ei yksinäisyys juuri haitannut sillä hän oli läheinen vanhempiensa kanssa ja vietti paljon aikaa heidän kanssaan. Vanhempiensa kanssa Iida on tehnyt selkeän päivärytmin joka helpottaa heidän yhteistä arkeaan.
Yläasteelle mennessä Iida tutustui tyttöön, joka piti myös paljon hevosista. Ei tietenkään yhtä paljon kuin Iida, mutta hän jaksoi kuunnella Iidan jatkuvaa selitystä ja yksityiskohtaisia tietoiskuja hevosista joka päivä. Iidan kaveri auttaa Iidaa tunnistamaan muiden tunteita ja muutenkin pärjäämään sosiaalisissa tilanteissa.
Iida käy säännöllisin väliajoin käytös- ja toimintaterapiassa.
LH Jyrki: Kun minä tutustuin tähän perheeseen niin vanhemmat olivat hiukan avuttomia. Ohjasin heidät sitten Nepsy-tukitiimin koulutuksiin Tipotielle.
Energisen Pekan ei tarvitse juoda energiajuomia.
Pekka tulee ydinperheestä johon kuuluu vanhemmat ja kaksi pikkusiskoa. Pekka leikkii sisarustensa kanssa paljon, mutta unohtelee joskus mihin on laittanut siskojensa lelut. Kun Pekkaa pyydetään muistelemaan mihin hän on lelut laittanut, hän hermostuu. Pekka käy toista kertaa kasi luokkaa. Pekalle tuottaa koulussa vaikeuksia odottaa omaa vuoroaan ja hänen on vaikea keskittyä tunneilla.
Pekan äiti tupakoi koko sen ajan kun hän odotti Pekkaa, joten tämä on saattanut aiheuttaa Pekalle neurobiologisen häiriön hänen aivojen toimintaan eli ADHD:n. Pekkaa kiusataan paljon koulussa siitä kun hän on jäänyt luokalleen, eikä hänellä ole muita ystäviä, kuin hänen naapurinsa Lenni joka on 14 vuotias. Pekka on henkiseltä kehityksestään ikäistään muutaman vuoden nuorempi. Pekka on todella ylienerginen ja vilkas, joka aiheuttaa hänelle ongelmia koulussa, juhlissa, vierailla jne. Pekka syö ADHD:ee lääkkeitä, joidenka vuoksi hänen mielialansa vaihtelee laidasta laitaan ajoittain. Pekka saa koulussa tukea erityisopettajalta, joka on tarkkaan miettinyt arjen selviytymiskeinoja.
LH Jyrki: Olen perheen kanssa työskennellyt jo pitkään ja itseasiassa heidätkin ohjasin ihan aluksi Nepsy-työryhmään. Anniinalla oli vaikeuksia päiväjärjestyksen ja asioiden hahmottamisessa, joten näitä tilanteita varten nämä oppaat ja kuvat ovat hyviä! Kaikki tämä oli tietenkin tapahtunut Perheneuvolan hyvässä huomassa!
Kun olet blogin lukenut ajatuksella lävitse niin käy vastaamassa pakolliseen KYSELYYN!
- Pete & VTO-ryhmä -